Alla inlägg under oktober 2012

Av Hanna - 5 oktober 2012 16:54

Lillungen kan nu lägga till åka wiedeman på sin gilla lista. Galna katt!

Av Hanna - 4 oktober 2012 20:58

Vilken effektiv dag de känns som denna dagen varit! För en gångs skull känns de som jag hunnit med de jag velat!  Wohoo! Drängen tvättade klart gamla lagårn ikväll och jag,pappa och brorsan har redan stallat in några kvigor nu ikväll :) Dom stod utanför och ville in så när vi va färdigmjölkade gick vi ner och släppte in dom..


Jag och brorsan har ägnat de mesta av dan åt kalvarna, 16stycken har äntligen (!) fått fina gula märken i öronen, inte en dag försent typ :P De äldsta kalvarna i hyddorna har nu fått komma in i en gruppbox istället, åh va glada dom blev! Varv på varv sladdade dom runt och skuttade i deras nya box! Hyddorna är rentvättade och urmökade så imon fyller vi på med alla de nyfödda kalvarna som är uppe i lagårn och borde kommit därifrån alla redan. Men men, Rom byggdes väl inte på en dag :)


   


Brorsan körde hyddorna till tvätten med den store och jag tog hand om skiten med den lille! Teamwork!!


Nu har jag bara denna dags roligaste syssla kvar, betala räkningar (ni riktigt känner ironin va?) Borde dessutom bokföra men de får jag nog ta en annan kväll...


Trevlig kväll!

/Hanna

Av Hanna - 3 oktober 2012 10:13

Bästa stunden på dan! Kossorna är mjölkade och mätta och ligger nu lugnt o fridfullt o idisslar i sina bås....

Av Hanna - 1 oktober 2012 20:43

...har en gaalet hektisk vecka sparkat igång! Undrar om det här eviga regnandet gör att man känner sej lite extra stressad?? Nog för att alltid hösten är stressig men tycker de känns lite värre de här året. Men men, bara bita ihop och kämpa på! Vädret är ju inget jag kan styra nån nämvärt över iallafall...


Hoppas att jag hinner få den gamla lagårn "klar för vinter" (=tvättad) denna veckan så att kalvar, ungdjur och sinkor kan få komma in och slippa gå och trampa sönder betena totalt! Blir till att köra hårt med drängen   


Min trotjänare 691 som fick kalvförlamning i fredags gick upp senare på kvällen och nu har hon piggnat till så pass att hon kunde komma ut i lösdriften bland dom andra korna. Skönt när de slutar väl!! Vi har ju några år på nacken tillsammans jag och damen, hon va rätt så nykalvad 1a kalvare när jag flyttade hit för lite mer än fem år sen och jag hoppas vi har många år kvar ihop! Vissa kor fäster man sej lite extra vid   


Nu låter de som att middagen som står på spisen äntligen är klar! Va ju bara 13timmar sen jag åt sist   


På återseende!

/H

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards