Alla inlägg den 10 januari 2013

Av Hanna - 10 januari 2013 21:43

Då kör vi en liten uppdatering tycker jag :) Har varit minst sagt en händelserik vecka så här långt och nåt säger mej att den kommer fortsätta så.


Igår var en riktig sån här upp och ner dag, först tycker man allt flyter på bra och rätt som det är bara, pang! Lite krångel som man inte hade räknat med... Jag och brorsan åkte iväg för att hämta hem kvigor från kvighotellet som ska kalva framöver, 10damer skulle vi ha hem så det fick bli två vänder med traktorn. Första lasset flöt på bra men medans vi var hemma och lastade av gick en kedja till drivning på avlastarbordet av... Givetvis! Brorsan, som är fixaren på gården fick pyssla med det istället och jag åkte själv iväg för att hämta det sista lasset. Kvigorna som jag hämtade såg jättefina ut! Härligt med nåt att se fram emot :)


Imorse när jag gick ut till korna hörde jag att det va ett himlans liv inne i lagårn, inte så man vill börja sin morgon. Va säker på att en del kor va ute på vift eller nåt med tanke på hur det lät. Men till min stora lättnad befann sej alla på sina rätta platser. Däremot hade inte utfodring gått som den skulle och foderbordet va alldeles soprent! Blev lite orolig att nåt hade gått sönder men till min stora lättnad var det bara inte omställt från manuell till automatisk utfodring. Jag kunde andas ut än en gång :) Fast korna tittade rätt så missbelåtet på mej iallafall. Verkade ändå som dom ätit ikapp sej rätt så bra för när mjölkningen va avslutad låg dom flesta nöjt och idisslade i sina bås....


Dom fortsätter att mjölka på bra och verkar inte ha blivit för påverkade av tisdagens klövverkning.... Är riktigt kul att mjölka nu :)


Avlsutade kvällen med att seminera 967 och min gamla jerseyko Doris :) Finns nog inga kor som kan brunsta så in i norden som jerseykor kan! Hoppas nu bara hon tar sej, hon strulade som tusan förra laktationen min gamla skrutt. Men som sagt, brunsten kunde inte varit bättre!


På tal om jersey.....  

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards