Alla inlägg under februari 2013

Av Hanna - 18 februari 2013 21:42

Inte varje kväll man har sin avelsrådgivare på besök! Besöket var egentligen inplanerat till imorgon men fick boka om F eftersom jag måsta in och träffa läkaren,igen. JÄVLA FINGER! 4dar med pencilin och fortfarande ont, ont, ont! 


Så därför bestämde sej F för att komma ikväll istället, snällt med folk som ställer upp när det skiter sej :) 22 första kalvare blev bedömda, ingen super stjärna men en hel del över medel iaf. Finns helt klart massor att fortsätta jobba med :)Har en himlans fin grupp med Onsild döttrar, inga utsällningskor men tror det är flickor som kommer mjölka på bra och finnas med i besättningen ett bra tag framöver! Har även en del roliga härstamningar att se framemot under våren :)


Tog in 1059 Beatrice (Onsild x Gothem) i kalvningsboxen nu ikväll. Håller tummarna för en kvigkalv där!!


Av Hanna - 16 februari 2013 18:50

Omöjligt att inte bli lite nostalgisk när jag mjölkar uppbundet. Tänk så många timmar man tillbringat här mellan korna.

Känner mej fortfarande ganska dassig och för tillfället räcker det gott o väl o bara mjölka dom 18kor jag har här nere. Har lärt mej min läxa och kommer framöver hålla bättre koll på mina händer och sår, för de här vill jag inte vad med om igen!! Usch och fy!

Av Hanna - 14 februari 2013 16:28

För en gångs skull är det jag och inte korna som går på penicillin. Att ett litet sår på ett finger kan bli så jäkla infekterat! Vaknade efter att bara sovit en halvtimme inatt med lite feber och en hemsk brännande, stickande värk i fingret som pulserade ut i armen. Blev ingen mer sömn för min del så hela natten ägnades åt tv tittande.... Seg idag kan jag säga. Ringde vårdcentralen imorse och fick en tid nu i eftermiddag. Domen blev tio dagar med penicillin och ett vackert bandage på min lilla prinskorv till finger... Skulle väl kanske gjort nåt åt de tidigare men känns ju lite fånigt för ett ynkas litet sår.

Jaja, sånt är livet. Bra uppladdning inför nästa veckas utmaning :/

Av Hanna - 13 februari 2013 23:28

Trött men nöjd som få :) idag har verkligen varit en kanondag! Massa saker gjorda! 27 kor har flyttats hit o dit och är så glad över hur snälla mina kor är! Kunde inte gått smidigare än va de gjorde idag. Va vore man utan sina kor??

Ikväll åkte jag och pappa upp till mösseberg och hade en superkväll i skidspåren där. Bättre skidförhållande går inte att få! En mil åkte vi och det känns faktiskt helt okej inför nästa veckas start i kortvasan! Blev ju inte sämre med en liten middag hemma hos mamma efteråt, skönt o få umgås lite "utanför jobbet" med dom :)

Känner mej just nu så himla lycklig och är så glad/tacksam över att ha världens finaste familj, min trogna vapendragare Tuva och mina grymma damer ute i lagårn, va mer kan man begära? <3

Av Hanna - 12 februari 2013 21:36

Grrr, finns det nät värre än datastrul?! Mitt tålamod dör efter typ 2 sekunder! Men efter 10minuters telelfon kö och ytterligare 10 minuter med killen på supporten (och ex antal mindre vackra ord) är nu momsdeklarationen inlämnad till skatteverket, hela 2,5 timme innan deadine.Pust Men det löste sej ju till slut!


För övrigt så verkar det som jag är inne i en småstrul period! Aggregatet till utgödslingen i gamla lagårn tackade för sej i helgen, så va rätt så fullt i rännorna  innan MLB va ute igår med ett reservaggregat. Men nu funkar det provisoriskt iallafall. Man inser verkligen hur mycket enklare vardagen är när sånna grejer funkar. Fy för och handmökat 70uppbundna djur!


Hade fått tvillingar när jag kom ut imorse men bara en av dom var i livet :( den andra låg kvar i sin lilla "säck" jävligt tungt med tanke på att för en gångs skull så vart de ju två kvigkalvar (efter Gallow) tror redan den var död när den kom ut men man vet ju inte säkert och eftersom jag är som jag är så kan jag inte låta bli att anklaga mej själv lite grann.... Försöker trösta mej med att tjejen som lever är en riktig pigg rackare med vad som ser ut som ett underbett och inte så liten heller även att det är 7dagar för tidigt! Surt! Men kossan verkar ju också pigg, dom kan ju bli rätt så sliriga efter tvillingfödsen men den här ser inte alls så där tom ut som en del kan göra, har ju ett sånt exempel redan men hon känns fräschare för varje dag som går nu, hon kräver lite extra omsorg bara!


Ska försöka komma i säng, har en maskintvätt som inte lär hänga sej själv och en panna som behövs fylla på! Bäst att sätta fart! Natti!


   

Av Hanna - 7 februari 2013 19:26

Trött och nöjd har jag nu sjunkit ner i mitt tågsäte, fyra timmars restid innan jag är hemma. Skönt! Fyra timmar bara för mej själv :)

Har tillbringat dagen i Malmö och besökt Milamässan, har aldrig varit där så va kul se. Egentligen hade jag velat gå imorgon då det är mjölkkornas dag men har ingen möjlighet till de så passade på att följa med brorsan och hans kompis ner idag. Men köttdjuren är riktigt fina att titta på dom med :)

Gossarna har jag lämnat kvar i Malmö där dom kommer tillbringa helgen med en galet massa hockey! Heja Sverige!!

Nu ska jag njuta av min egentid :D

Av Hanna - 6 februari 2013 22:01

Har tittat på efterlyst och ett stort obehag infinner sej som vanligt. Respekt och förståelse för människor och människoliv verkar va som bortblåst hos en del personer. Uscha!

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards