Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Hanna - 11 mars 2013 22:05

Vilken härlig måndag vi haft! Även att det va riktigt bitande kallt imorse!! Underbart :) Bäst at njuta av sånna här dagar så länge dom varar... Har som vanligt varit alldeles för tyst från mej här men nu äntligen börjar krafterna och energin komma tillbaks. Hua vilken influensa! Usch! Helt däckad i flera dar! Pappa och brorsan fick slita hårt, tur vi hade en sån himlans duktig praktikant den veckan! :) Men nu så!


Har haft en toppenhelg! Har passat på att städa och storröja inne i huset när jag inte har kunnat vara ute i blåsten för den dumdumma hostans skull. Nu när det äntligen finns plats i mitt garage har jag äntligen fått ut en massa bröte här innefrån som jag velat bli av med hela vintern. Så nu kan jag så smått börja pula på mina små projekt. Inte för att jag har så lång tid på mej, för snart är ju våren här och då brukar det blir hårdjobb ute. Mitt mål och dröm va att två rum i huset skulle bli iordninggjorda nu under vintern men den planen sprack ju. Så nu hoppas jag att jag åtminstone hinner göra i ordning hallen på övervåningen....


Kände mej himlans pigg när jag vaknade imorse och att solen lös så skönt när det va dax att frukostutfodra kalvarna gjorde ju inte saken sämre :) Både jag och kalvarna lapade sol så mycket vi bara kunde! :)


 


 


Sista arbetsdan för praktikanten och mycket jag ville hinna med och vilket vi faktiskt gjorde. Städade rent foderborden i gamla lagården och ensilage spillet dom dragit ut på båspallen. Mökade ur kalvningsboxarna för att flytta upp en ko som närmar sej kalvning. Tänkte va lite smidig och gå med henne i grimma upp istället för att krångla med djurtransporten bara för en ko. Lättare sagt än gjort, gamla envisa kor ;) När vi kommit halvväg så stannar hon och VÄGRAR röra sen en endaste millimeter till framåt. Både jag och praktikanten pustar, stånkar, sliter, knuffar och drar men inte då. Väger man 700kg så har man allt övertaget. Så vi bestämmer oss för att hämta minilastaren och binda grimman i den, kossan insåg att hon mött sin överman och fortsatte vandringen mot lagårn :)


 


Hann även med ett besök hos revisorn, momsen ska ju tydligen vara inne i morgon och hade några frågetecken jag ville han skulle kolla på. Är ju viktigt allt sånt där blir rätt! Men jag hade skött mej och allt såg finemang ut :) Skönt! Ju mer jag lär mej ju roligare blir det faktiskt! Inte trodde jag att jag till slut skulle reda ut att bokföra skattekontot :)


Blev riktigt sen till lagårn ikväll, men inte alltid man kan trolla, va ju tvungen och reda ut momsen. Men de flöt på bra ändå, har haft 5 kalvningar sen i torsdags varav fyra av dom är kvigor så blir lite extra pyssel med spannmaskin hit och dit. Menmen! Nu ska jag försöka rädda dom sömntimmar som är kvar, mycket ska hinnas med i morgon också :) Gonatt!





Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards