Direktlänk till inlägg 9 april 2013

Mycket

Av Hanna - 9 april 2013 10:25

Som vanligt drar det iväg mellan inläggen här ibland. Se det som ett litet bevis på en mjölkbondes häktiska dagar, inte lätt alla gånger att få till den där stunden vid datorn... Hela tiden har man 100000 saker omkring sej som poppar på ens uppmärksamhet. Men är det inte lite det som ändå är tjusningen med livet? :)


Har redan hunnit med en hel del idag, brorsan började köra skit kl 4 inatt och jag tog därför den gamla lagårn imorse och fick mysa lite mellan korna där. För visst är det nåt speciellt med knö in sej mellan dom och mysa medans man mjölkar? Efter frukost blev det lite Tuva tid och när vi gick hem passade vi på att gå över ko-betet.

 

Känns lite otroligt att om en månad ska här betas av ett gäng kor!


Eftersom jag inte varit uppe i lösdriften idag så blev det en kollakorochbrunst runda där så man inte missar nåt nu när man inte har mjölkat. Är så härligt att gå omkring där nu när de flesta ligger och sover frukost i solen :)

 



Känner mej hängig idag och trots den härliga vårsolen ute så har jag nu tvingat mej själv av va inne och ta det lite lugnt en stund nu. Bihåleinflammationen har kommit tillbaks trots pencillin kuren och jag blir bara så trött på allt! Jag älskar den här årstiden och att inte kunna jobba som man vill känns så surt! Men är ändå glad att jag inte är sängliggande när det finns så mycket att styra med här.


Är ändå väldigt skönt att allt flyter på så bra med korna! Har varit minst sagt full upp de senaste månader med ca

25kalvningar i månaden och det leder ju till lite mej jobb med kor som behöver lite extra uppmärksamhet och en himlans massa kalvar. Men det har gått bra, riktigt bra. 1 endaste kalvförlamning har vi haft denna vinter och kalvarna växer så det knakar! Korna verkar må riktigt bra och vi har aldrig levererat så mycket mjölk som vi gör nu. Cellerna fortsätter att ligga stadigt lågt i tanken, inte många gånger vi varit över 100 i tanken denna vinter och nu det sista har det hållit sej runt 70. Endast 9kor av 150 befinner sej i jhkl 7-9  Och det gör mej så himlans glad. Skönt när allt jobb man lägger ner på djuren blir bra resultat!


Den här finingen blev seminerad igår, som vanligt superbrunst av mina jerseyflickor! Hoppas på dräktighet nu :)

 


På återseende!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 31 oktober 2014 11:23


Mkt nu och dåligt med besök här, sorry! Ska ta mej i kragen ikväll :) Just nu taggar jag upp inför 2a bodypump passet på 1,5år! Åååååh som jag saknat! Lär vagga fram som en anka i helgen :) haha ...

Av Hanna - 28 oktober 2014 21:41


Men nu är den snart över. Väntar på brorsan och hans tjej som är på väg hit med MAT! Åh vilken lyx, så himla skönt att slippa ställa sej vid spisen nu... känns i kroppen att det varit full fart sen kl4 imorse. Har sovit dåligt inatt, vaknat flera gån...

Av Hanna - 27 oktober 2014 20:49


Puh, då va denna månads provmjölkning avklarad. Skönt! Fick lilla mor till hjälp i gropen ikväll... inte ofta hon är med så därför känns de lite extra kul när hon är med :) Har trotsat det regniga regnet och gått en runda med hundarna, gick kan...

Av Hanna - 26 oktober 2014 20:43


Todiloo!!   Här har det varit lite tyst några dar :) har njutit av lite ledighet från gården och då även lite fritt härifrån. Hoppas ni haft en bra helg?? Det har jag :) en riktig superduper helg :)   I fredagskväll efter lagårn tog jag tåget...

Av Hanna - 23 oktober 2014 20:43


Go kväll!!   Begravningen igår gick bättre än väntat. Jobbigast som alltid, ett farväl framför kistan.... Väldigt vacker och fin begravning. Solisten sjöng heltheltlheeelt fantastiskt! Inte ett öga var torrt och jag hade rysningar ända ner till l...

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards