Alla inlägg den 22 april 2013

Av Hanna - 22 april 2013 15:07

I förra veckan hände som jag inte ville skulle hända, 1021 kalvade en månad för tidigt. I samband med sinläggningen trampade hon ena spenspetsen och drog på sej en pyogenesmastit vilket i mina ögon är den hemskaste av mastiter att få. Vi satte in behandling direkt och gjorde typ inget annat än o mjölka ur den där äckliga juverdelen. Trodde faktiskt hon skulle kasta i samband med mastiten men allt eftersom tiden har gått och kossan verkar må bättre så har jag trott och hoppats att de skulle gå vägen... Men inte..


I onsdags kom han, lille "Pinnen" som vi har döpt honom till. En väldigt pigg LITEN rackare är han! Och galet söt, såklart! För att vara en pyogenes kalv tycker jag att han är väldigt pigg och fräsch, en del kan ju va väldigt slöa och dåsiga när dom föds för tidigt av en sådan anledning. Men jag ropar inte hej än, jag vet att det kan gå fort åt fel håll med små "pellekalvar" men självklart hoppas jag att pinnen är en stark krabat :)


 


Kan ni förstå att han kallas pinnen? Lång som bara den med riktigt tunn och smal runt ryggen, plutt!


Pinnen är ett riktigt charmtroll och han älskar sällskap och gos! Han får tre givor mat istället för två som alla andra kalvar får eftersom han inte får dricka så stora portioner åt gången, och inte är han ledsen för de :)

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards