Alla inlägg under april 2013

Av Hanna - 12 april 2013 09:51

Ibland blir jag bara så himla trött, på folk! Varför ska man alltid som bonde behöva försvara och förklara sej för döva öron? Varför ser en del på en som en kriminell bara för att man har valt ett liv som innebär öppna landskap och en levande landsbygd?


Jag är faktiskt trött, jävligt trött på att behöva höra en massa tjafs varenda gång det är dags att sprida kogödsel. Vi gör verkligen allt vi kan för att denna syssla som sker 7-10dagar per år ska störa så lite som möjligt för personerna i våran omgivning.

  • vi kör den mesta av skiten nattetid när folk ligger och sover.
  • vi kör bara skit när det är väder för de, dvs mulet och regn för att gödseln ska sjunka ner i backen så fort som bara den.
  • vi kör aldrig fredag-söndag (om det inte är skitväder och folk ändå inte kan vara ute)
  • vi håller avstånd (50m) till folks vattenbrunnar
  • vi sprider ut gödsel med slang och får därför ingen skit som sprutar rätt upp i luften.
  • vi säger alltid till våra grannar innan vi ska köra så dom inte behöver hänga ut någon tvätt de dagarna

För att ta några exempel, men det hjälper inte. En del SKA bara ha nåt att klaga på!


Jag tycker det är tråkigt att folk tror att ända anledningen till att jag sprider koskit är för att jävlas! Tragiskt vilken OKUNSKAP en del har! Koskiten är en jätteviktig "byggsten" i mitt företag, jag är faktiskt helt beronende av den! Hur skulle jag få nåt att växa på åkrarna till slut om bara TAR näring utan att TILLFÖRA ny näring? Löjligt!


Jag är faktiskt jävligt trött på att höra att jag är "en jävla typ som flyttar hit och smäller upp en stor jävla lagård för att jag tror att jag är något och sprider en massa skit för att jävlas"!


Jag är glad att jag har skinn på näsan och inte tar åt mej personligt men jag tycker ändå att det är tråkigt att man som bonde ska behöva höra sånna här trakaserier, för jag tycker faktiskt att det är precis vad det är. Vi kämpar och sliter häcken av oss varje dag för att hålla landsbygden levande inte för att jävlas. Och är det så att ingen vill ha ett öppet landskap, säg till då så jag kan ringa och beställa hem skogsplanter till min åkrar så får ni ha en granskog som granne istället!


 

Av Hanna - 10 april 2013 20:42

Känner mej snart som en stammis på sjukhuset KSS i Skövde. Har tillbringat halva
dagen där idag med magnetröntgen, provtagningar, undersökningar och en massa väntan.... Har träffat underbara sjuksköterskor och läkare, ni gör ett kanonjobb!! Läkaren ska höra av sej imorgon när svaren på blodproven har kommit men efter att fått en kamera instoppad i näsan och ner i halsen så lyder prognosen än så länge virusinfektion. Halsdoktorn filmade undersökningen han gjorde med kamera i halsen och man är väl skadad som tyckte de va intressant och se och till och med en amatör som jag kunde se att de såg inflammerat ut. Håller tummarna för bra besked imorgon! :)

Har varit ute en sväng i lagårn, hittade lite brunster så jag har nåt att göra imon :) och så måste man ju hålla ett öga på karlarna så dom sköter sej ;)

Resten av kvällen tillbringar jag i soffan. Har inte fått nog av sjukhusmiljöer idag så mina två favoritprogram tänker jag inte missa! Grey's anatomy och Chicago fire :)

Av Hanna - 9 april 2013 10:25

Som vanligt drar det iväg mellan inläggen här ibland. Se det som ett litet bevis på en mjölkbondes häktiska dagar, inte lätt alla gånger att få till den där stunden vid datorn... Hela tiden har man 100000 saker omkring sej som poppar på ens uppmärksamhet. Men är det inte lite det som ändå är tjusningen med livet? :)


Har redan hunnit med en hel del idag, brorsan började köra skit kl 4 inatt och jag tog därför den gamla lagårn imorse och fick mysa lite mellan korna där. För visst är det nåt speciellt med knö in sej mellan dom och mysa medans man mjölkar? Efter frukost blev det lite Tuva tid och när vi gick hem passade vi på att gå över ko-betet.

 

Känns lite otroligt att om en månad ska här betas av ett gäng kor!


Eftersom jag inte varit uppe i lösdriften idag så blev det en kollakorochbrunst runda där så man inte missar nåt nu när man inte har mjölkat. Är så härligt att gå omkring där nu när de flesta ligger och sover frukost i solen :)

 



Känner mej hängig idag och trots den härliga vårsolen ute så har jag nu tvingat mej själv av va inne och ta det lite lugnt en stund nu. Bihåleinflammationen har kommit tillbaks trots pencillin kuren och jag blir bara så trött på allt! Jag älskar den här årstiden och att inte kunna jobba som man vill känns så surt! Men är ändå glad att jag inte är sängliggande när det finns så mycket att styra med här.


Är ändå väldigt skönt att allt flyter på så bra med korna! Har varit minst sagt full upp de senaste månader med ca

25kalvningar i månaden och det leder ju till lite mej jobb med kor som behöver lite extra uppmärksamhet och en himlans massa kalvar. Men det har gått bra, riktigt bra. 1 endaste kalvförlamning har vi haft denna vinter och kalvarna växer så det knakar! Korna verkar må riktigt bra och vi har aldrig levererat så mycket mjölk som vi gör nu. Cellerna fortsätter att ligga stadigt lågt i tanken, inte många gånger vi varit över 100 i tanken denna vinter och nu det sista har det hållit sej runt 70. Endast 9kor av 150 befinner sej i jhkl 7-9  Och det gör mej så himlans glad. Skönt när allt jobb man lägger ner på djuren blir bra resultat!


Den här finingen blev seminerad igår, som vanligt superbrunst av mina jerseyflickor! Hoppas på dräktighet nu :)

 


På återseende!




Av Hanna - 4 april 2013 12:29

Av Hanna - 2 april 2013 22:48

Har haft en härlig o rolig dag i Jönköping idag. En storhandling på Ikea åt päronen :) nu har vi fått hem de sista till deras hus. Och jisses va bra de blir! Dom har verkligen gjort ett hästjobb på den gamla kåken...

Riktigt skönt och komma hemifrån några timmar, behövs ibland! Tyvärr försvinner lite av glädjen när man kommer hem och möts av ett gäng gallskrikande kalvar som inte fått nån mat!! Men nu har jag varit ute och matat dom små pluttarna så dom klarar sej till imon...

Eftersom shopping suger musten ur mej är det nog bäst att tacka för idag. Gonatt!

Av Hanna - 2 april 2013 13:42

Efter att korna blev mjölkade imorse bar de iväg till Småland :) passar på att rasta tuva på sjön "hemma". Tror aldrig hon varit ute på is så här innan men nog ser hon ut o digga de? De är så galet vackert här!!

Av Hanna - 1 april 2013 07:53

Jag har verkligen världens bästa "jobb"!

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards