Alla inlägg under oktober 2013

Av Hanna - 13 oktober 2013 21:58

Har varit hemma hos Päronen och ätit kvällsmat ikväll. Brorsan blev sugen på popcorn och satte igång popcornmaskinen. Ni skulle sett Tilda, herregud! Haha :)

Tuva, som är lite mer rutinerad visste såklart att de va bättre att inta en bra plats nära köksbordet för att flirta till sej så många popcorn som möjligt :)

Mina älskade hundar <3

Av Hanna - 12 oktober 2013 22:03

...dagarna i ändå. Kohår är en stor ingrediens i mitt liv just nu :) har för stunden bara ett tiotal kvar att klippa och ja, de känns riktigt härligt skönt!

Mycket hår/päls blir de!

En av töserna på spalten hade en riktigt tjusig svans :) så de kan bli ibland.

Av Hanna - 11 oktober 2013 19:22

Av Hanna - 9 oktober 2013 20:50

Jag tror många bönder håller med mej om att hösten är riktigt stressig, mkt som ska ske på en gång och under en kort tid. Vi håller på att installa djuren nu. Har endast 35 djur kvar ute nu och snart ska även dom vara inne. Dagarna består av förutom mjölkpassen såklart att hämta hem och klippa djur. Vill klippa dom så fort jag stallar in dom, blir så himla varmt för dom inne med all päls på och dessutom är de så mycket enklare att hålla dom rena när dom är korthåriga.

Halvårskalvarna blir klippta för första gången och det är kul när dom blir så fina :) och man har så mycket igen när man ska klippa dom som stora sen.

Mina fina töser!

Skönt att släppa ut dom på våren men minst lika skönt att få hem dom igen :)

Tilda har hittat en bra sovplats i gamla lagårn :) Lilla hönan

Av Hanna - 8 oktober 2013 21:22

Tyst här, jag vet! Och så kommer de förbli tills imorgon. Måste sova... Långa dagar och mycket att göra och inte blir man piggare av penicillinet heller. Lovar att ta nya tag här imorgon.

Av Hanna - 6 oktober 2013 22:05

Vilken helg det har varit, trött tröttare tröttast! Både mkt jobb o lite krångel på de... Igår flyttade vi in 32kor i gamla lagårn, varav 21 av dom mjölkar vi där nere nu. Resten är sinkor. Så nu är gamla mjölkanläggningen igång igen :)

I lördags (givetvis!!) gick en givare till bandfoderfördelaren sönder och utan den är det byebye automatik, så fick fodra på manuellt under kvällen och efter lagårn var det jag o mamma som begav oss för att hämta hem en ny. Värdefullt med en servicetekniker som svarar en lördagkväll och har delar hemma som man kan hämta!! Tack! :)

Ikväll har jag o pappa varit i Torbjörntorp kyrka och lyssnat på kören min mamma är med i. Visst är det så vackert med kyrkor! Men som vanligt som mjölkbonde får man stressa som en liten gnu för o hinna iväg. Gudstjänsten började kl 19 och 18.35 kommer jag in som först. Snabbt in i duschen, bannar mej själv över mitt långa hår galet opraktiskt när man ska snabbduscha. Sen hitta rena jeans som inte är för tajta för att överhuvudtaget lyckas få på sej dom när man är blöt. Vart är Tilda nu då? In igen, hittar henne i soffan. Ut igen, snälla kissa nu då! In med hundarna i bilen, upp o hämta pappa. Hamnar bakom en övningskörning som ligger 40-60km/h tänker detta är inte sant. Väljer att ta en annan väg, springer från parkeringen till kyrkan (förlåt) och 18.59 kliver vi in o kyrkportarna, puh vi hann!

Någon som känner igen sej?

Fick en kalv precis innan vi åkte ikväll och har nu råmjölk på värmning. Ska strax ut och mata den innan jag får sova. Hoppas eran helg varit bra :)

Av Hanna - 5 oktober 2013 07:26

Av Hanna - 4 oktober 2013 22:10

Som vanligt jobbat alldeles för länge men nu får de vara nog för idag. Bara en sista runda i lagårn innan sängen kallar. Trots att hela eftermiddagen tillbringats på sjukhuset så har vi hunnit med massor här idag. Flyttat om både kor o kalvar och det ska det fortsätta med imon. Ytterligare en Massey kvigkalv är född idag :)

Får nog beställa ytterligare doser efter den tjuren :) även en tjurkalv efter Toumi har kommit till världen idag. Även han stor, pigg och fin :)

Hundarna har redan somnat och lillfisan Tilda försöker gasa ihjäl mej med sina hundfisar! Herregud ;) bäst jag tar min koll runda så även jag får sova. Trevlig helg!

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards