Alla inlägg den 17 februari 2014

Av Hanna - 17 februari 2014 22:02

Puh, vilken dag! Har jobbat fram tills nu... Hur gick det till? Hade nog inte orkat ett steg till men nu har jag landat vid köksbordet och var gaalet tacksam att jag hade lite middagsrester kvar i kylen som jag kunde slänga in i micron, så försöker med två saker samtidigt nu, får se hur det går ;)


Har i flera dar gått och suckat och beklagat mej över att inga kor/kvigor kalvar, boxarna har varit fulla länge men inget har hänt, tills idag. 5 kalvar inom tolv timmar och jag tar genast tillbaks vad jag tidigare har sagt. Hittade tyvärr en av kalvarna död i boxen, med fosterhinnan kvar över huvudet, man blir så ledsen och arg! Tjurkalven var gigantisk och kvigan såg heeelt färdig ut och visade dessutom senare tendenser på att nerverna kan ha fått lite stryk, ville inte riktigt stödja på ena bak men va uppe och åt och blev mjölkad. Var tvungen att åka iväg några timmar i eftermiddag och givetvis är det då det händer!! Man tänker så mycket om,om,om,om fast jag vet att jag kan INTE va i lagårn 24timmar om dygnet och vakta allt. Sånt här händer ibland men det gör inte mindre ont för det.... :( Men jag kan glädja mej åt att ha fått FYRA fina, friska och pigga kvigkalvar idag! :D En av dom ser dessutom ut så här!

 

4e generationen Doris! Lycka!   


 

Även min första kvigkalv efter Mccutchen kom äntligen ikväll... :)

 

En ny arbetsdag igen om några timmar, kvällsmaten är i magen och ja, nu är det bara läggdags kvar. Skönt! Hoppas eran vecka börjat bra?!


/H



Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards