Direktlänk till inlägg 1 juli 2014

Hej igen!

Av Hanna - 1 juli 2014 10:55

Som alltid måste jag ursäkta den dåliga uppdateringen, känslan för att blogga har varit helt obefintlig ett tag... Har haft några tunga stunder här på gården och det har krävt all min tid och ork. Dessutom så vill jag inte att skrivandet ska bli något tvång utan att det ska komma naturligt. Det är ju verkligheten jag vill visa och inte uppdiktade inlägg.


Som sagt några tunga stunder har det varit. Har fått avliva tre kor de senaste veckorna av olika anledningar... Den första var en dotter till min gammelko (som för övrigt också fått göra sin sista resa dock till slakteriet men det är en annan historia) som fick kalvningsförlamning men den redde hon ut. Vad jag inte hade räknat med var att hon skulle snubbla på utgödslingen och fläka sej. Efter att lyft henne och hjälpt henne i flera dar fick jag till slut inse att det inte längre fanns något val. Jag såg på blicken att hon till slut gav upp och då finns det bara en sak att göra... :(


Ko nr 2 blev i vintras stångad av en annan ko i ena låret som svullnade upp och klämde nerverna till benet. Har haft henne på "rehab" hela vintern men svullnaden vill inte lägga sej och vi har verkligen provat med allt! Men att ha en ko som inte kan stå ordentligt på sitt ena bakben och dessutom tappat allt sitt hull är bara synd om djuret och eftersom inte sådanna djur får skickas till slakt så fanns det heller här inga andra alternativ... :(


Ko nr 3 blev i förra veckan opererad för högersidig löpmagesförskjutning. Första gången på mina 7år som mjölkbonde jag är med om detta. Prognosen var väl sisådär eftersom vi under operationen fick tömma löpmagen på ca 35liter vätska för att överhuvudtaget kunna få tillbaks den på "rätt" plats. För övrigt gick operationen bra och jag hoppades verkligen att kossan skulle repa sej. Hon både drack och pillade i sitt hö någon dag efter operationen därför kändes det för jävligt att hitta henne död i sin box i helgen... :(

   


Jag måste vara Sveriges sämsta bonde just nu... :(


Det här är verkligen baksidan av mitt livsval... att behöva fatta jobbiga beslut om avlivning. Jag hatar det verkligen! Men det är också mitt ansvar att djuren har det bra här och inget djur ska NÅGONSIN BEHÖVA LIDA FÖR ATT JAG INTE KLARAR AV ATT TA DE SVÅRA BESLUTEN!!  Ni som känner mej vet att djuren är mitt allt! Dom har alltid kommit och kommer alltid komma i första rummet. Finns inget viktigare än dom! Man brottas nästan varje dag som lantbrukare med svåra beslut, man gör det man tycker och tror är rätt men allting är ju alltid lättare med facit i hand eller hur?


Jag försöker att inte lägga för mycket kraft vid det som har varit, jag försöker lära mej något utav det och hoppas att den erfarenheten det ger mej hjälper mej att i framtiden fatta bättre och säkrare beslut....


Som ni också märker är inte det här inlägget lösenordskyddat, jag kan inte gömma mej i all evighet, det är dax att jag tar tillbaks en del av det som jag förlorat... med erat stöd (förhoppningsvis?!) hoppas jag att jag lyckas!! :) 


På återseende!

/H

 
 
Ingen bild

Sofie

5 juli 2014 08:30

Skulle jag varit ko skulle jag vilja stå i din ladugård! Du har helt rätt tänk vad gäller skötseln av djuren.

bara jobba på som du gör å skit i vad folk tycker å tänker!

Hanna

9 juli 2014 15:15

Tack!! Om du bara visste hur många gånger jag har läst din kommentar! Den värmer verkligen! När jag har en riktigt skitstund ska jag läsa den om och om igen!

/H

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 31 oktober 2014 11:23


Mkt nu och dåligt med besök här, sorry! Ska ta mej i kragen ikväll :) Just nu taggar jag upp inför 2a bodypump passet på 1,5år! Åååååh som jag saknat! Lär vagga fram som en anka i helgen :) haha ...

Av Hanna - 28 oktober 2014 21:41


Men nu är den snart över. Väntar på brorsan och hans tjej som är på väg hit med MAT! Åh vilken lyx, så himla skönt att slippa ställa sej vid spisen nu... känns i kroppen att det varit full fart sen kl4 imorse. Har sovit dåligt inatt, vaknat flera gån...

Av Hanna - 27 oktober 2014 20:49


Puh, då va denna månads provmjölkning avklarad. Skönt! Fick lilla mor till hjälp i gropen ikväll... inte ofta hon är med så därför känns de lite extra kul när hon är med :) Har trotsat det regniga regnet och gått en runda med hundarna, gick kan...

Av Hanna - 26 oktober 2014 20:43


Todiloo!!   Här har det varit lite tyst några dar :) har njutit av lite ledighet från gården och då även lite fritt härifrån. Hoppas ni haft en bra helg?? Det har jag :) en riktig superduper helg :)   I fredagskväll efter lagårn tog jag tåget...

Av Hanna - 23 oktober 2014 20:43


Go kväll!!   Begravningen igår gick bättre än väntat. Jobbigast som alltid, ett farväl framför kistan.... Väldigt vacker och fin begravning. Solisten sjöng heltheltlheeelt fantastiskt! Inte ett öga var torrt och jag hade rysningar ända ner till l...

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards