Alla inlägg under juli 2014

Av Hanna - 21 juli 2014 22:57

Hoppas allt är bra med er? Vilken underbar sommar vi har eller? Man kan ju inte annat än njuta... arbeta i linne o shorts :) härligt!

Men det märks att det börjar slita på korna, är så oerhört tacksam att dom lyckas hålla i mjölkmängden så bra som dom gör. Puttrar stabilt på 34kg/ko/dag. Vilka brudar jag har!! Men som sagt det frestar... har troligtvis åkt på årets första colimastit :( får provsvaret imonbitti... är några år sen nu vi hade någon som blev så här dålig... helt däckad! Mjölkar ur, smörjer med liniment och pumpar henne med vatten... så uttorkad :( hoppas på att möta en piggare ko när jag kommer ut imon men prognosen känns väl sådär.... skit!! :(

annars rullar de mesta på som vanligt. Kämpar på så gott de går :) har tillbringat kvällen med lillebror och plockat flyghavre. Vi konstaterade både två att de är skönt att den mesta arealen är vall ;)

En liten bit på väg iaf :)

Av Hanna - 17 juli 2014 22:33

Dessvärre får ni vänta tills imorgon innan ni får höra dagens bravader... ögonen går i kors och jag borde sovit för längesen.

Natti!

Av Hanna - 16 juli 2014 21:37

Ännu en arbetsdag går mot sitt slut... redan torsdag imorgon och jag fattar som vanligt NADA! Hur kan dagarna försvinna så fort?

Idag fick jag äntligen lite hjälp med att ta upp några kor i verkstolen som går lite skrappligt... först ut var 5831 Maja, en bestämd dam på 8år. Hon lyckades peppra ner både mej och min bror med bajs innan vi var klara med henne.... hittade ett sår på ena bakfoten, hade de lite på känn. På med kloss på den friska klövhalvan och ett ordentligt bakteriedödar bad för såret. Vi valde att inte lägga om något bandage dels för att det ska komma åt och dränera ut allt äckelpäckel och så känns de faktiskt fräschare att ha de "öppet" nu när vi närmar oss rötmånaden...

Andra damen till stolen blev 983 Svarta, även det här en dam med några år på nacken nu... hon gillade inte alls vad brorsan och jag hade planerat för henne och hon levde verkligen rövare i verkstolen!! Höll på och gå riktigt illa där ett tag när hon lyckades få iväg sprinten som höll uppe hennes ena ben samtidigt som jag stod och körde med vinkelslipen. Den flög i backen och det flög både betongflisor och gnistor innan jordfelsbrytare löstes ut och maskinen dog. Ibland har man tur. Både jag och brorsan kunde fått en snurrande vinkelslip på oss och något säger mej att det inte hade varit särskilt skönt... Eftersom vinkelslipen hamnat i både vatten och bajs vågade vi inte använda den mer utan att först undersöka så det inte kommit in väta på olämpliga ställen. Vatten + el = dålig kombo! Så här fick vi oss istället ägna oss åt lite vanligt hederligt handarbete. Hittade även ett litet illaluktande sår i bakkant på ena klöven som jag skar rent. Vi avvaktade med att klossa då jag inte gillade vinkeln på den friska klöven och utan en fräs att rätta till det med så kändes det bättre att strunta i det så länge. Ska ge henne någon dag så får vi se hur det ser ut när hon går... passade på att ta ett acetontest på henne när vi ändå hade henne infångad och det reagerade lite positivt så lite extra energibalans till henne i några dar...

Inte poppis där idag! Snacka om att få onda ögat ?

Har några till jag vill kika på men det hanns då inte med idag. Ska göra ett nytt försök åå fredag tänkte jag.

/H

Av Hanna - 16 juli 2014 12:27

Rent och fint ska de va! Tilda kollar så jag inte fuskar ?

Såhär blir det alltid när man ska försöka ta kort på en jersey ? Fina Littsy! ?

Av Hanna - 16 juli 2014 08:12

Bäst o hålla koll så inga fåglar bygger bo så som jag gäspar idag... morgonmjölkningen seeegar sej fram och just nu känns de som den aldrig kommer bli klar. Går som vanligt och lägger upp dagens planering i huvudet medana kroppen gör det mesta på rutin, skönt! Ser iaf ut och bli en fin dag! :)

Har haft Alice på studiebesök här nere i gropen. Dom utforskar mer och mer nu. Får hjärtat i halsgropen när dom kommer gående under korna i gropen!

Av Hanna - 15 juli 2014 21:53

Är så in i helsikes nöjd!! Slog nytt rekord på rundan vi brukar springa med en hel minut!! Wihoo :) åh va bra det känns! Kändes riktigt segt i början men sen sprang kroppen av sej själv och jag bara flög fram :) love it! Tröttheten jag kände i lagårn ikväll är nu som bortblåst och jag har tom gjort lite övningar på köksgolvet sen jag kom hem. Bäst att smida medans järnet är varmt ;) så nu har magen fått jobba lite också :)

Spännande dag idag, resultatet av det kommer att kunnas läsa så småningom :)

Ska nu passa på att fräscha till mej lite medans jag väntar på att maten ska bli klar. Är ju en dag imorgon också!

Hörs!
/H

Av Hanna - 14 juli 2014 13:40

Har varit iväg och hämtat hem några töser från kvighotellet som nu närmar sej kalvning. Tjusiga, snälla och lugna flickor var det :)

Nu har jag plockat in mina damer som jag håller på och lägga i sin för att mjölka av dom. En av dom är min stora kärlek Doris, världens coolaste jerseyko :) hon har nu hunnit bli 11 år och ska snart ha sin 9e kalv :)

Av Hanna - 13 juli 2014 06:48

Älskar ljudet av pulserande mjölkmaskiner och idisslande kor!! <3

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards