Alla inlägg den 27 augusti 2014

Av Hanna - 27 augusti 2014 22:00

Hi everybody!

Nu så är jag där jag hör hemma igen, det bästa med att vara borta är att få komma hem :) Jag har haft några bra dagar i Beavauis Frankrike med en himlans massa bondekollegor. Behöver jag tillägga att med mina 28år var jag ändå bland dom yngsta av deltagarna och en av väääldigt få tjejer. Men jag är ju tämligen van vid att det är så vid det här laget, jag är ju aktiv i en bransch som fortfarande är rätt så mansdominerad på framförallt maskin/tekniksidan. När det gäller lagårds/djursysslor är det inte alls samma skillnad.


Vi reste från Landvetter i måndags, ett gäng på 11glada bönder/säljare härifrån trakten. Åskan och regnet höll oss sällskap hela vägen ner till Göteborg och faktiskt hela vägen till Frankrike. Mässan hölls på ett universtitet precis i utkankten av Beavauis och vi blev alla tilldelade var sitt studentrum för övernattningen. Ojoj flashbaks till skoltiden kan jag lova! En tomt kallt rum med en liten hård gnisslig säng! Haha :) Måndagen bestod mest av en massa väntan och rastlösheten var stundtals rätt så rejäl! Inte van att vänta ;) På kvällen var det planerat för ett studiebesök på en nybyggd fabrik där dom monterar ihop traktorhyttarna men dom flesta av oss blev allt lite besvikna när vi kom fram och insåg att vi skulle få kika lite snabbt i en fabrik som hade tagit helgledigt...


 


Allt var tyst och stilla och vi alla (ca120st från Sverige) förflyttades oss snabbt till mattältet då vi alla var utsvultna efter att ha rest och väntat under dagen. Var glad att dom hade lyxat till det med ett gigantiskt partytält för det tokregnade verkligen heela kvällen. Vid tiotiden var vi tillbaks på universitet och vi alla var rätt så trötta så en tidig kväll fick det bli. Blev till att dra på sej både mjukisbyxor, tröja och sockar för att överhuvudtaget lyckas somna i det kalla rummet. Fick hjälp med att få igång ett avstängt element som defintivt inte varit igång på ett tag och det luktade inte hallon i rummet direkt men hellre det än att frysa rumpan av sej. På morgonen sen hade det tom blivit behagligt i rummet. :)


På tisdagen efter att intagit den sämsta frukosten jag blivit bjuden på ever (fransmän verkar ju inte vara några frukost människor direkt... Det som fanns att tillgå var: Jucie, kaffe, baguetter, sylt, skinka och flingor med VARM mjölk! Va? Inte va ett gäng med hungriga bönder är vana vid kanske...) gick vi på fyra olika föreläsningar. Den ena hölls av CEJA vilket är en intresseorgansiation för unga bönder i europa, väldigt intressant!

 

Men lite skrämmande, endast 7% av Europas lantbrukare är under 35år! Undrar dessutom hur många av dom som är tjejer?? En sak till som jag tycker är rent för jävligt rent ut sagt är att just nu i världen slängs 1/3 av våran mat som är ätduglig, en tredjedel!!! Vilket jäkla slöseri med jordens resuser. I vissa delar av världens somnar barn hungriga varenda kväll medans vi slänger livsmedelsduglig mat.... Det här är verkligen något jag tror skulle ha en positiv påverkan på vårat klimat om vi slutar slänga så mycket mat. Tänk förr när man tog tillvara på allt och inte hade dom moderniteterna som vi har idag för att förvara mat på ett säkert sätt. Helt sjukt!

 


Efter lunch blev vi utkörda till ett stort fält där vi skulle få se på olika maskindemonstrationer och även själva få passa på att provköra dom olika modellerna.

 

Haha ni kan ju tänka er ett gäng med maskingalna bönder, ungefär som en flock med kor ute på nytt grönbete ;)

 

 

   

Vi fick även chansen att träffa olika anställda inom AGCO koncernern bla ingengörerna som just nu sitter och skissar på framtidens traktorer. Också intressant att se vilken enorm process det är att ta fram nya modeller! Man fattar inte vilka enorma pengar det är alltså. Något som uppskattades väldigt mycket var att vi fick komma med feedback på vad vi tycker eller inte tycker om med våra traktorer. Saker man önskade på framtida modeller och egna reflektioner och dom lyssnade på oss, tog anteckningar och var väldigt måna om att alla skulle få säga sin åsikt.


Efter att tillbringat hela eftermiddagen ute på fältet var det dags att åka tillbaka och piffa upp sej till kvällens galamiddag :) fram med kjol och glitterkavaj! Vi hade våran galakväll ihop med bönder från Sverige, Norge och Danmark. Stämningen var på topp och jag tror en hel del nya bekanstkaper slöts den kvällen  :) Även bönder uppskattar att få klä upp sej ibland, bli serverade en 4a rättersmiddag och bara umgås! :)  Tror nästan vi värdesätter det lite mer än andra då det är något vi gör väääldigt sällan. En trevlig kväll dock utan några kort vilket jag heeelt glömde bort och ta på alla fina uppklädda bönder :) (ni får använda er fantasi istället) Kvällen avslutades rätt så tidigt då bussen till flygplatsen gick redan vid 7tiden på onsdagmorgonen...


Som sagt, oerhört skönt att vara hemma igen och välbehövligt med några dars ledigt. En sista gonatt koll hos kossorna sen väntar sängen för min del! Back to buisness imon :)



Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards