Alla inlägg den 30 augusti 2014

Av Hanna - 30 augusti 2014 21:11

Att de går sådär alltså.... Vi gjorde ett nytt försök med rundbalspressen idag. Skruvade bort kniven igen och provade den här gången med att fräsa upp hålen den är skruvad i för att på så sätt få ner den lite så att den förhoppningsvis skulle komma åt att skära bättre. Jag passade på att smörja upp pressen medans grabbarna grejade med kniven... Efter en stund var vi klara och jag gav mej iväg till åkern för ett nytt försök. Fick full bal, startade nätningen och både jag och Lisa som följt med mej höll andan när kniven föll mot nätet och nätet skärs av!!! Yeees :) vi var tokglada i hela fem balar, va tror ni hände sen?? Monitorn i traktorn började blinka och tjuta och att vi inte fick tinitus där i traktorn! Error larmade de... jag dunka huvudet mot ratten och tänkte, de här händer bara inte!

Bara att åka hem igen och leta reda på instruktionsboken, va larmar den för? Lisa började googla medans jag letade runt i verkstaden och hittar (kors i taket!!) en möglig manual som har haft bättre dar. Hittar larmkoderna och konstaterar att det är nåt med elen (såklart!) Springer ut till pressen och börjar rackla och rycka i sladdarna och kan ni tänka er, monitorn tystnar och larmet försvinner, fantastiskt!!

Upp i traktorn igen och iväg :) när vi kommer fram till åkern landar dom första regndropparna på motorhuven.... vi avvaktar en stund men kan rätt så snabbt konstatera att det än en gång bara är att åka hem.... jäkla oflyyyt!

Men jag ger inte upp än, om de så är det sista jag gör så ska banne mej den pressen spotta ur sej halmbalar till slut!!!! Han (såklart de är en "han" som krånglar så) står säkert och flinar gött i maskinhallen men skrattar bäst som skrattar sist säger jag ;) haha

Nu ska också jag förse mej med lite kvällsmat sen tror jag allt det blir sängen för min del :) Trevlig helg på er!!

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards