Direktlänk till inlägg 31 augusti 2014

Tack för iår augusti, vi ses igen nästa år!!

Av Hanna - 31 augusti 2014 21:29

Till slut inkommen efter ett riktigt seeegt pass i lagårn ikväll. Jag och syster som har hållt i taktpinnen ikväll och så har vi provmjölkat också... Insåg igår att det är den sista augusti idag så var tvungen att få till den där provningen ikväll.... Vi brukar försöka vara tre när vi provmjölkar, 2 i gropen och en som fixar kalvar och gör allt runt om. Men eftersom tröskan har rullat ikväll så har pappa haft full upp med att köra hem finfin spannmål till gården :) 12ha har brorsan lyckats tröska av i eftermiddag så nu har vi bara några småbitar kvar att roa oss med här hemma imorgon... Vi odlar ju mest vall och tar en hel del helsäd så blir inte mycket spannmål kvar till mognad. 10ha korn och 10ha höstvete är vad som har blivit kvar till mognad iår.


Lite bilder från fredagens tröskpremiär av höstvetet! Avkastning ca7500kg/ha

     

Imorgon är det 1a september och meterologerna lovar finfint väder i veckan, upp mot 20grader och SOL! Ja tackar jag! Då kanske de kan bli en och annan halmbal pressad för min del.... Brorsan ska iväg och tröska åt en annan bonde när vi är klara här hemma så jag lär nog få fullt upp ;)


1a september innebär också att Josefine gör sin första arbetsdag här imorgon! Ni anar inte vad skönt det ska bli med två händer till som kan jobba!! Kanske att den där tunga ryggsäcken jag bär runt på just nu kan avlastas lite och ge mej lite mer ro och ork! :) Eftersom att hon har varit här tidigare på praktik så är hon redan rätt så bra införstådd hur det fungerar här vilket innebär att det blir lite enklare för mej att inte behöva visa henne allt utan istället kan hon jobba rätt så självständigt redan från början! :)


Nu ska jag och min ikväll värkande kropp bege oss en sista gång till damerna för att checka att allt är lugnt inför natten.... Vi hörs igen imorgon!


/H

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 31 oktober 2014 11:23


Mkt nu och dåligt med besök här, sorry! Ska ta mej i kragen ikväll :) Just nu taggar jag upp inför 2a bodypump passet på 1,5år! Åååååh som jag saknat! Lär vagga fram som en anka i helgen :) haha ...

Av Hanna - 28 oktober 2014 21:41


Men nu är den snart över. Väntar på brorsan och hans tjej som är på väg hit med MAT! Åh vilken lyx, så himla skönt att slippa ställa sej vid spisen nu... känns i kroppen att det varit full fart sen kl4 imorse. Har sovit dåligt inatt, vaknat flera gån...

Av Hanna - 27 oktober 2014 20:49


Puh, då va denna månads provmjölkning avklarad. Skönt! Fick lilla mor till hjälp i gropen ikväll... inte ofta hon är med så därför känns de lite extra kul när hon är med :) Har trotsat det regniga regnet och gått en runda med hundarna, gick kan...

Av Hanna - 26 oktober 2014 20:43


Todiloo!!   Här har det varit lite tyst några dar :) har njutit av lite ledighet från gården och då även lite fritt härifrån. Hoppas ni haft en bra helg?? Det har jag :) en riktig superduper helg :)   I fredagskväll efter lagårn tog jag tåget...

Av Hanna - 23 oktober 2014 20:43


Go kväll!!   Begravningen igår gick bättre än väntat. Jobbigast som alltid, ett farväl framför kistan.... Väldigt vacker och fin begravning. Solisten sjöng heltheltlheeelt fantastiskt! Inte ett öga var torrt och jag hade rysningar ända ner till l...

Ovido - Quiz & Flashcards