Direktlänk till inlägg 5 september 2014

Tre kalvar och en jäkla tur!!

Av Hanna - 5 september 2014 22:45

Hello!!


Hoppas ni alla har haft en trevlig avslutningen på ytterligare en arbetsvecka?? Jag har varit hemma hos päronen ikväll och blivit bortskämd med våfflor och mjölk! Ett bättre sätt att avsluta dan finns nog inte ;) Blir inte riktigt sängen än för min del än då jag hittade en liten nyfödd tjej ute i lagårn på min kvällsrunda. Hörde direkt när jag kom innanför lagårdsdörrarna att det inte var som det brukar vara. Lite oroligt lät det i första gruppen, några kor som muade och ljudet av klövar som trajjade runt på samma ställe. Gick en runda och såg att en av kvigorna hade börjat kalva. Skyndade mej snabbt som tusan att strö upp en kalvningsbox och fick precis tag på brorsan innan han hann åka iväg. Alltid skönt och vara två! Men under dom tre minuter som jag var iväg och grejade så lyckades lilla kossan klämma ut sin kalv. Så lilla bebis fick åka skottkärra till kalvningsboxen :) Blir att gå ut om en stund igen för att värma lite råmjölk att mata lilltjejen med. Tredje kalven som är född idag, tre kvigkalvar dessutom :)


Har haft några riktigt tunga dar.... men känns äntligen som det börjar lätta lite. All halm är färdigpressad och ska nu "bara" förflyttas från åkern hem till gårn under tak. Brorsans kompis T har varit här ikväll och hjälpt till att få hem några lass medans vi gjort lagårn. Brorsan har under kvällen hjälpt en granne pressa halm då hans press har varit sönder och han därför hade en hel del kvar att köra. Skönt när man kan hjälpa till! Vet ju själv hur frustrerande det är när maskiner går sönder och man behöver vänta på reservdelar i flera dar!!


Har idag hunnit med att flytta runt på lite sinkor. 7stycken har fått flytta in hos korna för tillvänjning, en av dom är min älskling Doris   Tänk att hon väntar sin nionde kalv! Är redan nu nojjig över allt som kan gå fel! Men va så härligt se henne komma in i lösdriften idag, hon är verkligen så speciell. Ni skulle bara se! Hon utmärker sej väldigt :) Öronen pekar rätt fram när hon gick på upptäcksfärd i lagårn. Allt skulle kollas, maten på foderbordet, spånen i liggsängarna, vattenkaren, saltstenarna, klia lite på borsten och såklart dom andra korna. Hon är inte stor Doris men gammal är äldst och hon knör undan dom som råkar stå i hennes väg.


Resten av sinkorna fick nytt bete och 8st har fått flytta ner till gamla lagårn för sinläggning, sen väntar 2måndaders semester för deras del :) tänk den som hade det så bra! ;)


Även ett besök av min foderrådgivare blev det idag. Vi gjorde som vanligt en endagars utfodringskontroll för att se hur vi ligger till. Tänk att vi är noggrannare med vad våra kor äter än vad vi själva stoppar i oss. Är inte det lite otroligt egentligen? När det gäller korna är vi jättenoga med att dom får i sej rätt mängd fibrer, protein av olika slag (för att nämna något) vi räknar gram hit och dit och justerar för att hitta den rätta balansen. Mycket ska tas hänsyn till för att korna ska må så bra som möjligt att producera mjölk av bra kvalitet! Kor är jättekänsliga för förändringar och det är jätteviktigt att dom får samma mat och samma mängd varje dag. Att slänga till dom lite käk på en höft sådär är alltså inget man gör till kor :) Undrar hur mycket bättre vi skulle må och hur mycket piggare vi skulle vara om vi skötte våran kost bättre, jag är ett lysande levande exempel på det då jag är helt kass! Jag slarvar alldeles för ofta med maten och är urusel på att priotitera och planera mitt matintag. Katastrofalt dåligt, jag vet! Men jag jobbar på det och har blivit mycket bättre på det....  Man kan ju inte vara bäst på allt ;)


Borde kanske ha åkt en snabbis till stan och köpt mej en trisslott idag. Helt ofattbart vilken tur jag haft. Upptäckte av en händelse en stund innan jag skulle ta in korna i eftermiddag att jag glömt hänga tillbaks eltrådarna efter mej. Ena gruppen med kor har allstå haft fri tillgång till gårdsplanen (vilket är lika med rackartygsmöjligheter och extra jobb i mängder) men INTE EN ENDA ko har gått över eltrådarna på backen som det desstuom inte är nån ström i när dom ligger nere. Snacka om tur!!! Eller råkar jag bara ha väldigt snälla och väluppfostrade kor?? ;) haha


 


Nähä gott folk, nu går ögonen i kors på den här tjejen. Ska slöa lite innan jag beger mej ut till lagårn igen... Önskar er alla en trevlig helg!!


Kram H




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 31 oktober 2014 11:23


Mkt nu och dåligt med besök här, sorry! Ska ta mej i kragen ikväll :) Just nu taggar jag upp inför 2a bodypump passet på 1,5år! Åååååh som jag saknat! Lär vagga fram som en anka i helgen :) haha ...

Av Hanna - 28 oktober 2014 21:41


Men nu är den snart över. Väntar på brorsan och hans tjej som är på väg hit med MAT! Åh vilken lyx, så himla skönt att slippa ställa sej vid spisen nu... känns i kroppen att det varit full fart sen kl4 imorse. Har sovit dåligt inatt, vaknat flera gån...

Av Hanna - 27 oktober 2014 20:49


Puh, då va denna månads provmjölkning avklarad. Skönt! Fick lilla mor till hjälp i gropen ikväll... inte ofta hon är med så därför känns de lite extra kul när hon är med :) Har trotsat det regniga regnet och gått en runda med hundarna, gick kan...

Av Hanna - 26 oktober 2014 20:43


Todiloo!!   Här har det varit lite tyst några dar :) har njutit av lite ledighet från gården och då även lite fritt härifrån. Hoppas ni haft en bra helg?? Det har jag :) en riktig superduper helg :)   I fredagskväll efter lagårn tog jag tåget...

Av Hanna - 23 oktober 2014 20:43


Go kväll!!   Begravningen igår gick bättre än väntat. Jobbigast som alltid, ett farväl framför kistan.... Väldigt vacker och fin begravning. Solisten sjöng heltheltlheeelt fantastiskt! Inte ett öga var torrt och jag hade rysningar ända ner till l...

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards