Alla inlägg den 8 september 2014

Av Hanna - 8 september 2014 22:08

Goder Afton!!


Ja ni, va hände egentligen? Har inte mjölkat en ko idag, känns sååå konstigt! Knappt haft näsan innanför lagårdsdörrarna :/ Men det har gett resultat och värken i fingrarna är i stort sett borta nu... Ojoj va dumt det blev igårkväll... Började mjölka som vanligt och när 4e raden kor skulle in i gropen var det några som stod åt fel håll (med rumpan inåt) och jag gick upp i fållan för att puffa på dom så dom andra korna kom åt att gå in i gropen. Vet inte hur det gick till, det hände så snabbt! Men korna for runt och en av dom lyckades mosa mina fingrar som jag råkade ha imellan kossans rumpa och ett järnrör. Aj räcker inte så längt... fingrarna domnade genast bort som dom brukar göra när man slår i dom. Svor några gånger men fortsatte sen att mjölka. De brukar ju gå över rätt så fort ändå. Men inte igår, dessvärre ökade smärtan och jäklar va ont jag hade till slut. Efter att jag mjölkat ytterligare några rader med kor kunde jag inte hålla tillbaks tårarna längre och jag kunde inte hejda gråten som bara steg och steg.... Min syster kom ner när hon hörde mina ulkningar innefrån lagårn och ni vet ju hur man blir när man ska försöka förklara samtidigt som stortjuter, man får inte fram ett ord utan gråter bara ännu mer. Lyckades till slut få fram klämt - fingret! (Åh va fånigt det lät och jag blev så arg att jag inte kunde sluta gråta, man kan ju inte gråta för ett finger heller!) Eller jo tydligen, det va ju just det jag gjorde ;)


Även pappa kom ner och undrade vad som stod på. Han drog av mej mjölkhandsken och vi möttes då av ett litet blodsprängt svullet ringfinger. Hur kan nåt som knappt syns göra så ont? Jag, som ändå har en rätt så hög smärtgräns, kände mej uuurfånig. Efter order av mor blev det telefonkö i 30 underbara minuter till sjukvårdsrådgivningen där jag till sist fick tala med en jättegullig sköterska (som nästan fick mej att börja gråta igen) och hon ville att jag skulle in till akuten för att låta dom kika närmare på fingrarna för säkerhets skull. Ringde mamma (som fick avbryta sin kräftskiva) och skjutsa på sin dotter istället. Men jisses vad bökigt att duscha håret med bara en hand! Värsta projektet. Kan säga att just då önskade jag mej inget annat än endast 1cm långt hår, de hade varit mycket smidigare :)


Är inne på akuten vid åtta tiden, hela väntrummet är smäckat med folk! Fanns knappt nånstans att sitta ner. Efter att ha väntat i ca 40 minuter blev det min tur att anmäla mitt besök. Stämningen i väntrummet var sådär, många hade tydligen redan suttit i många timmar och väntat... Vid 22tiden kom jag in och fick träffa sköterskan. Hon konstaterade mest vad som hade hänt och bad mej sitta ut i väntrummet och vänta igen. Var inte ett dugg sugen på det utan bad istället om att få åka hem då väntetiden till ortopeden verkade vara flera timmar. Inget är ju brutet och värsta smärtan hade börjat lägga sej... Med ord som "lovar att komma tillbaks om det blir värre eller kontakta vårdcentralen imorgon" fick jag lämna sjukhuset....


Ett stopp på MAX på vägen hem för lite nattamat fick det bli också. Har kunnat sova riktigt bra inatt trots värk och hade en himla tur som hade inplanerat att H skulle mjölka åt mej imorse! Så idag har jag fått hålla mej lugn. Har passat på att röja upp här inne, betalat räkningar och rapporterar kalvningar och sånt där kul. Hade även fritt från lagårn ikväll då jag varit i Skövde på möte. Även augustimånad är bokförd och momsen för juli inrapporterad till skatteverket i god tid!! Inget dumt som inte har nåt gott med sej! :)


Värken har försvunnit nu under dan så imorgonbitti är jag på plats i mjölkgropen igen, där jag hör hemma  :)


 

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards