Alla inlägg den 12 oktober 2014

Av Hanna - 12 oktober 2014 21:36

Godkväll!!


Hoppas ni haft en bra helg? Här har det minst sagt varit fullt upp i helgen, riktigt skönt att dom flesta djuren nu går utanför lagårn eller redan är installade. Vi gjorde ett riktigt ryck här igår och lyckades få hem alla. Kan säga att det kändes extra bra idag med tanke på vilket skitväder det har varit här under stora delar av dagen. Här har regnet stundtals bara öst ner idag! Riktigt höstrusk :) Perfekt väder för att lyxa till det med finfrukost. Hela famlijen var här och åt imorse och min syster skämde bort oss alla med pannkakor till frukost! Lyxsöndag!


Idag har jag passat på att städa upp i lagårn, har varit så jäkla rörigt överallt här och jag har irriterat mej så över att det inte hunnits med men nu banne mej är det gjort! Jag har plockat, sopat och skyfflat och nu känns det riktigt skönt att det är lite ordning på torpet igen :) Mycket roligare att jobba när man har det fint omkring sej!


I eftermiddag fick jag kalla ut veterinären på en livmoderomvridning. Märkte medans jag grejade med mitt att hon var kalvsjuk i sin box. Trajjade runt med lite förvärkar. Efter 1,5 timme hade det inte hänt ett smack och jag valde då att gå in i kossan och känna efter så kalven låg i rätt läge. Kände på en gång att det va väldigt fel, det kändes tydligt hur vridet det var och då var det bara att slå en liten pling. Sanna, som har jouren denna helg kom på studs och tillsammans lyckades vi snurra tillbaka kalven och livmodern. Vi fick ta i bra för att dra ut den store bjässen men till slut så gick även det. Han är sååå himla söt! En korsning mella holstein och simmental, alldeles silvergrå!

   

Alltid lika skönt när en komplicerad kalvning får ett lyckligt slut!!


Har haft ett sånt himla sug efter att komma ut och springa! Verkligen abstinens och ikväll så kom jag äntligen ut på en liten runda i månskenet. Sprang upp till grannen och passade på att köra intervaller i uppförsbackarna. Effektiv träning på kort tid, perfekt :)


Nu ska jag tacka för mej, upp och mjölka imorgon igen. Lycka till alla ni som beger er ut på pass imorgonbitti!


Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014
>>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards