Alla inlägg under november 2012

Av Hanna - 30 november 2012 21:12

Borta bra men hemma bäst! Skönt att få på sej lagårdskläderna och hugga i igen, har visserligen "bara" varit borta i två dar men det räcker gott och väl. Ett gäng kompisar övertalade mej att följa med dom till agromek mässan i Danmark. Åkte hemifrån kl fem i onsdagsmorse och kom hem klockan 4 inatt. Trött? Ja. Haft askul? JA!! Gått på mässan i två dar och dessutom lyckades pojkarna fjäska till sej ett litet studiebesök i samson fabriken, intressant att se!


Fast de va galet nära att jag inte lyckades ta mej hem (och då tänker jag inte på den blåsiga båtturen hem där mina kompisar försökte skrämma upp mej med att båten kommer sjunka) utan den sliriga resan hem från Jönköping med sommardäck och snöstorm! Va millimeter från att inte komma upp i Göteborgsbacken, fick krypa upp på ettan och hamnade bakom en lastbil som också hade väldiga svårigheter att ta sej upp. Men han malde sej igenom snön och jag kunde smyga med i hans spår. Tog nog lätt 20minuter att komma upp för backen. Kände inte för att bli stående halv tre på natten 7mil hemifrån. Men det gick ju bra till slut :)


Jerseykor från agromek, fina!!

 

Nu ska jobba på att sova ifatt sömnbristen, blir inte många timmars sömn med två snarkande fyllekajer i rummet ;)

Av Hanna - 21 november 2012 07:51

Hur många kg packning krävs för först ett träningspass och sen ett besök hos revisorn??

Av Hanna - 20 november 2012 07:35

Av Hanna - 17 november 2012 15:23

Jag vill inte att den här sidan ska bli min spygalla sida, har haft en skitvecka (igen) och då blir det tyst här. Vill inte att ni ska behöva stå ut med mitt dåliga humör. Vi bryter ihop och reser oss igen! Va och tränade igår, är så skönt att ha hittat en ventil där man kan släppa ut allt man har inom sej. Tog i så det svartnade för ögonen men tusan va bra jag mått sen dess :) Tabats intervaller på löpbandet, balsam för själen!! (och mjölksyra till tusen i benen)


Nu har ju inte allt tack och lov krånglat den här veckan, kossorna mjölkar på som bara den!! Är nu uppe i 32kg/dag! :) Bara 3kg kvar till mitt mål!!   Dessutom fortsätter cellahalten att ligga kvar runt 80, ju mer dom mjölkar ju lägre cellhalt :)


 

En av mina favoriter bland andra kalvarna, 1011 Svarta, F.Banker 35dgr e kalvning och redan 60kg mjölk! Är verkligen super nöjd med mina Bankerdöttrar!


Vi har även hunnit lägga in gummimatta i två av skrapgångarna! Äntligen :) Hoppas verkligen det blir kanon! Va så himla kul och se kornas reaktion när dom gick ner på mattan första gången, först liiite läskigt men till slut blev det gatlopp fram och tillbaks! Bara två gångar kvar att lägga mattor i...


 


Nu ska jag häva i lite middag innan damerna ska mjölkas igen! Ha en bra helg alla!!


 



Av Hanna - 12 november 2012 23:43

Vet att de varit dåligt med uppdatering här ett tag! Jag och tiden har inte varit riktigt sams ett tag. Har varit iväg på möte med valberedningen för mejeriet (vuxenpoäng!) och hade lite pappersjobb som vänta när jag kom hem.. Men nu är de klart och jag tar natt! Spännande grejer på gång här i veckan, håll tummarna! :-D

Av Hanna - 5 november 2012 21:41

Har verkligen inte varit en Hannadag idag, en kviga har kastat tre månader före beräknad kalvning, en dödfödd kalv och dessutom har vi avlivat den dåliga kossan :-( svullnaden ville inte ge sej och hon har fortfarande inte ätit nåt, så va tvungen att ta de jobbiga beslutet... Mina djur ska inte behöva lida! Att ta bort djur är verkligen det värsta jag vet! Men som djurägare är det mitt ansvar och det är bara att "bita i det sura äpplet"

Hoppas jag slipper fler sånna här dar på ett tag nu...

Doris har nu gått 9 dar över tiden och än ingen kalv... Behöver jag säga att jag börjar bli rätt så nojig efter en sån här dag??

Av Hanna - 3 november 2012 18:56

En kväll av saknad....


 

Nu är det tre månader sen älskade Zorro fick somna in....

Men saknaden har inte blivit mindre för de, är så galet tomt här utan dej. Du va verkligen den finaste hunden man kan ha! Även att det fortfarande gör ont så är det ändå värt alla underbara år vi fick ha dej här. Jag är så lycklig och tacksam för alla minnen jag har med dej, hur du pussade oss när vi var ledsna, lekte med oss när vi var barn. Ser dej än idag sittande där på "gräsklipparkärran"med öronen fladdrandes i luften  



 Tur jag har Tuva jämte mej, känns lite extra ensamt här ikväll...

Av Hanna - 1 november 2012 21:23

Idag är ingen vanlig dag för de är pappas födelsedag! Hurra hurra hurra!! Hittade ingen bild på honom i datorn och lika glad är nog han för de   Vi kommer fira honom mer i helgen när hela familjen är samlad men självklart blev det tårta till fikat idag! Alltid något...


Har en kossa som blivit dålig, hon kalvade igår och idag hade hon svullnat upp i halsen och svaljet. Varken vill eller kan äta och dricka verkar de som :( Ringde ut veterinären och nu är det bara att hoppas att svullnaden går tillbaks fortare än kvickt så hon klarar av att äta!! Vi provade att sonda i henne vatten så det är ju inte helt stängt iaf men man vet ju själv hur man är när man har ont i halsen, bara att svälja är ju hemskt! Hon fick även dropp, metacam och engymecin. Hoppas verligen metacamet får ner på svullnaden....

 

Någon annan som varit med om nåt liknande?? Ni ser ju hur gaaalet svullet det är under hakan! Stackars kossa.... :(



Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards