Alla inlägg under februari 2013

Av Hanna - 26 februari 2013 21:05

Inne frå lagårn och fyller på lite energi, råmjölk ligger på värmning i badkaret :) ( har gått en säkring på råmjölksvärmarn och orkar inte krångla med det ikväll) så fick improvisera lite och insåg att badkaret kanske inte va så dumt ;)


Idag har foderblandaren fått sej en liten make over, knivarna va slut och dags att bytas ut mot nya fräscha vassa! Känns lite knepigt att ha mixern som arbetsplats, ringde även elektrikern för att dubbelkolla så att alla brytare va brutna som skulle va brutna. Vill inte va med om en otäck dödsolycka här inte!!! Men det hela gick smärtfritt!


   

Som sagt, det va definitivt dags att byta! :)


Finbesök från Småland har vi haft på besök idag, pappas kusin och hennes grannar kom upp och hälsade på. Så himla kul och träffa dom! Händer ju inte så ofta som förr när vi bodde betydligt närmare varann.... Men å andra sidan så uppskattas det kanske ännu mer nu när man inte ses så ofta!


Gick en liten mysrunda hos korna innan jag gick in, valde även att fodra ut lite nytt foder. Redan tomt på foderbordet och nästan tre timmar innan utfodringen går sista gången för dagen och det är på tok för länge för mej. Korna ska ALLTID ha tillgång till bra foder! Och nog blev dom glada alltid :)


   


Sen finns det ju dom som måste mäta lite muskler också!


 


Hoppas jag kommer iväg till gymmet imorgon. Ska känna mej för lite hur det känns och hoppas jag kan komma igång med träningen igen efter den jäkla infektionen!





Av Hanna - 26 februari 2013 19:15

Av Hanna - 25 februari 2013 22:08

Dagen har flytit på kanon. En himlans massa saker har vi hunnit med. Första dagen med praktikanten och jisses så gutt med lite extra hjälp :) det lite större projektet för dagen var att binda upp de största kvigorna på spalten. Dom började bli stora nu och det börjar dra ihop sej för seminering. Den ena av dom va brunstig igår och efter en koll med måttbandet blev de en dos trots att hon inte är femton månader än. Men med ett bröstomfång på 180cm och en vikt på 480kg så kunde jag inte låta bli :) ett skönt kvitto på att dom växer bra!

Dom va så himla snälla att jobba med :)

Av Hanna - 23 februari 2013 08:51

Ännu en kall, vacker morgon! Snön klirrar under fötterna och snökristallerna glittrar där solen når fram. Underbart! Jag fick ta mej lite sovmorgon idag, välbehövligt! Vet inte när jag sov 10 timmar senast :) men nu är jag ute och ger mina små myskalvar frukostmjölken. Tror dom uppskattar dom här stunderna lika mycket som jag :)

Av Hanna - 21 februari 2013 20:43

Lite mys i soffan innan det är dax och sova... skönt att vara klar för dagen. Vuxenpoäng att kolla på antikrundan? ;P haha


Bland det bästa med att vara mjölkbonde är ju såklart kontakten med djuren. Hur ledsen, arg eller deppig man känner sej så lyckas dom alltid trösta och pigga upp en! Koterapi! Att röra sej bland djuren och bara va ger mej en lugnande och lycklig känsla. Dom förstår precis när den där extra vänskapliga puffen som lockar efter uppmärksamhet behövs, för vem känner sej inte behövd och uppskattad när man kliar kon under halsen? När luften går ur mej är det korna och Tuva som ser till att jag kommer upp på fötter igen!


Mina finingar!

   

 







Av Hanna - 20 februari 2013 22:05

Hade planerat för ett lite längre inlägg från datorn ikväll, men klockan har rusat iväg och jag vill inget hellre än att sova! Har varit en minst sagt händelserik dag här idag, känner mej ovanligt trött och sliten men hoppas de hänger ihop med infektionen...

Lyckades klämma in provmjölkning ikväll. Skönt och ha de avklarat innan helgen. 138 mjölkande, nytt rekord :) premiär för provmjölkning uppbundet dessutom, över två år sen dom grejorna användes förra gången, lite nostalgi ;)

Känns lite deppigt, imon efter mjölket skulle vi åkt upp till Mora. Hade verkligen sett fram emot de så himla jättemycket!! Men men... Gonatt!

Av Hanna - 20 februari 2013 22:05

Hade planerat för ett lite längre inlägg från datorn ikväll, men klockan har rusat iväg och jag vill inget hellre än att sova! Har varit en minst sagt händelserik dag här idag, känner mej ovanligt trött och sliten men hoppas de hänger ihop med infektionen...

Lyckades klämma in provmjölkning ikväll. Skönt och ha de avklarat innan helgen. 138 mjölkande, nytt rekord :) premiär för provmjölkning uppbundet dessutom, över två år sen dom grejorna användes förra gången, lite nostalgi ;)

Känns lite deppigt, imon efter mjölket skulle vi åkt upp till Mora. Hade verkligen sett fram emot de så himla jättemycket!! Men men... Gonatt!

Av Hanna - 19 februari 2013 21:12

Ska jag börja med det roliga eller det skittråkiga? Kanske är roligast att spara det "bästa" till sist?!


Var inne på vårdcentralen idag för att träffa läkaren igen, infektionen i fingret har ju inte velat ge med sej. Har snarare blivit värre trots att jag går på pencillin.

Före läkarbesöket

 


Läkaren valde att bedöva fingret och försöka få ut allt var som samlats. Helt sjukt hur mycket var det för plats i ett finger! Inte konstigt att de gjort så ont... Staf aeurus bakterier tydligen. Liite komiskt eller?


Mitt finger ikväll

   

Hoppas verkligen det går åt rätt håll. Det absolut värsta är att jag inte kommer kunna åka kortvasan på fredag!!!! Som jag längtat och sett fram emot detta!!!! Fanfanfanfanfanfanfanfan! Känns så jäkla surt, en av årets roligaste händelser och jag får/kan inte åka! Risken är tydligen att jag förvärrar det hela och det kan tydligen leda till blodförgiftning mm. Inget som lockar mej direkt :( Så vi deppar ihop och försöker intala mej att ett år går fort :)


Nu till de roliga! 1059 kalvade idag, en finfin liten kvigkalv efter Gallow!


 


Jonna va ute på "äventyr" lyckades krypa fram i liggbåset och hamnade framför, inte va hon ledsen för de inte!

 



Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards