Alla inlägg under juli 2014

Av Hanna - 31 juli 2014 22:46

Åh va härligt! Allt har fungerat kanon och nu är helsäden för i år bergad! Fullt blev det med :)

Syster bytte av mej i traktorn lagom till mjölkedax. Har varit heeeelt underbart att mjölka ikväll. Brukar alltid annars krångla lite extra när man är själv men inte ikväll inte :) mina töser skötte sej verkligen exemplariskt! Hade ju en nykalvad kviga att mjölka in ikväll och även hon var lugn och snäll. Dock såg en juverdel lite sådär ut :( får kolla upp henne noggrannare imon...

Att gå i mjölkgropen när allt bara flyter måste va bland de bästa som finns! Jag njuter verkligen till max och skulle inte byta bort det här mot allt guld i världen!!!! När dessutom mamma kommer med gofika o mjölk, va mer kan man begära lliksom?

Nu ska jag vila de blå... jag som mjölkar imon. Dom andra är ute och täcker klart silon. Syster erbjöd sej att byta med mej och de är jag så tacksam för! Blir lite extra sömn för min del :) och eftersom sömn råkar vara en stor bristvara i mitt liv nu så känns det ännu bättre! Tack lilla syster <3

Av Hanna - 31 juli 2014 15:43

Nu så gör vi ett försök att avsluta helsäden. Ny hack är här och nu håller vi tummar och tår att allt håller idag :) lite luriga moln på himlen och en liten skur har vi fått men inget som gjorde någon skada...

jag o pappa är i silon, brorsan kör lassen :)

Av Hanna - 31 juli 2014 07:27

129 kor att prova denna torsdagsmorgon. 1a gruppen har skött sej bra! Många förstakalvare över 20kg :) Nu fyller vi på med nästa grupp, spännande att se vem som blir bästa ko denna provningen!

Av Hanna - 31 juli 2014 05:45

1125 är en riktig hönsmamma! Blir alldeles till sej när hon får se en bebis...

Av Hanna - 30 juli 2014 22:25

Men kanske också lite av tjusningen med det häringa yrket.... Glömde lägga telefonen på laddning när jag kom in inatt, därav min låga aktivitet här idag. Hade L från avbytartjänst till och mjölka idag och tur var väl de för klockan han o bli nästan 6 innan jag lyckades tvinga mej ur sängen. Ögonen gick nog bokstavligt i kors när jag kom ut till henne i lagårn för hon skrattade gott och gav mej sedan världens kram! Bra start på morgonen ändå :) 


Vid nio tiden drog vi igång hackandet av helsäden igen, allt flöt på bra tills jag kom ut från frukosten och fick reda på att hacken hade gått sönder. Medans grannen åkte hem för att försöka åtgärda felet passade vi på att pula med lite annat so också skulle göras tills vi fick beskedet att det var illa ställt med hacken. Ingen mer körning här idag men dom har fixat hit en annan som förhoppningsvis ska hacka klart det som är kvar, så plansilo är tillfälligt täckt och nu hoppas vi på att det går att fortsätta köra imon! Bra grannar jag har som ställer upp och hjälper till att fixa en ersättare, guld värt!!


opps, nu har brorsan servat med kvällsmat! På återseende!

/H

Av Hanna - 29 juli 2014 22:26

Av Hanna - 29 juli 2014 18:20

Min syster är en guldklimp som förser mej med kallt vatten, när en flaska är slut så är hon där och fyller på :) 28grader i mjölkgropen ikväll.... hade jag haft lugg hade den garanterat varit fastklibbad mot pannan! Men kan ändå inte låta bli att njuta av denna värme :)

Av Hanna - 29 juli 2014 15:09

Blev det för tredje gången idag. Hade tänkt ägna hela dan åt att flytta djur men fick ett samtal från grannen efter frukost och då bestämde vi att han skulle börja hacka våran helsäd idag. Hann hämta hem de två korna som är närmast kalvning resten får vänta tills helsäden är klar.

Har hängt upp plasten i plansilo och förberett så nu är det (förhoppningsvis) bara att köra. Dom begav sej precis iväg för att börja :)

Ska ta en sväng nu och kolla till djuren på bete innan det är dags att börja mjölka igen :)

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards