Alla inlägg den 28 juli 2014

Av Hanna - 28 juli 2014 19:26

Kan ni fatta?! Klockan är lite över sju och nuåker lagårdskläderna av! Hur gick det till? :) har lovat mej själv att bara jobba till klockan sju idag då pappa och syster sköter mjölkningen ikväll. Har jobbat på hårt idag för att hinna färdigt med allt och det känns riktigt skönt att redan kunna ta kväll :) lite senare ikväll för det nog allt bli ett litet kvällsdopp! Har verkligen badat i svett idag! Men så skönt att jag hunnit med så mycket :) passade på att jobba ifatt på kontoret medans kossorna blev mjölkade ikväll. Alla kalvningar och semineringar är nu inrapporterade, äntligen lite ordning på torpet! Gick även igenom kalvning/sinläggningslistan för att ha koll på vilka djur vi måste hämta hem/lägga i sin under morgondagen.

Försökte ta lite bilder på mina småtjejer när jag strödde hos dom idag men va nästintill omöjligt för dom att stå still i boxen när det fanns ny halm att springa runt i <3 men måste ändå visa er en av dom finaste kalvarna som är födda här på gården.

Gerd <3 en korsning mellan jersey och simmental. Hon är så söt att man smäller av! Stor och lång men ändå lite jerseyranglig på något sätt :)

mina fina djur!

Om ni bara visste hur lycklig ni gör mej!?

Av Hanna - 28 juli 2014 11:46

Kommer ni ihåg min kossa som blev väldigt väldigt dålig förra veckan? Hon va verkligen nere för räkning! Växte e-coli på en juverdel och S.A på den andra. Längesen jag hade en sån dålig ko. Jag o syster har slitit som djur med den här damen. Urmjölkning, urmjölkning, urmjölkning och ännu mera urmjölkning. Vi har även sondat i henne vatten flera gånger om dan... och det gav resultat! Igår fick hon flytta ut i lösdriften igen på prov och blev så glad när hon kom in och ställde sej i samlingsfållan och idisslade idag :) hoppas hoppas hoppas att det fortsätter så här nu!

Duktiga kossa! <3

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards