Alla inlägg under oktober 2012

Av Hanna - 30 oktober 2012 21:30

En vecka har gått och inte ord har jag hört ifrån SAC än, har fortfarande en icke fungerande foderstation! Galet frusterande kan jag lova! Både för mej och för korna.... Frågan är hur mkt man måste skrika innan det händer nåt. Tråkigt!!!


Imorgon kör jag sitt mitt sista träningspass innan det blir en vilodag, sen är vi på de igen :) Beroende? Definitivt. 30minuter magträning och 30minuter spinning väntar mej imorgon, härligt!


Idag har vi flyttat runt en massa kor, ner med dom som ska sinläggas till gamla och flyttat runt lite i grupperna i lösdriften. Imorgon flyttar vi upp dom som ska kalva om några veckor så dom får lite tillväjning och de sista djuren ska nu äntligen få komma in! OM de nu går som jag planerat   


Men nu är det bäst att vila upp sej tills imon!


 

Va gör man inte när de kliar??

Av Hanna - 29 oktober 2012 22:11

Trött, tröttare tröttast!! Men nu är det inte långt kvar till sängen :) Har mumsat i mej dagens middag, dock något försenad. Men nu är jag ifatt, hoppas bara jag kan somna, är väl inte de bästa man kan göra, äta precis innan man ska sova men va så galet hungrig! Måste bara ut och kolla till Doris som nu har fått flytta in i kalvningsboxen, verkar dra ihop sej för kalvning :) och bara för att jag väntar så lär det väl dröja en vecka till eller nåt!


Idag har Fredrik, min avelsrådgivare varit på besök och exteriörbedömt mina 1a kalvare och så har vi gjort semineringsplan på damerna som ska semineras nu i vinter. På röda sidan kommer jag använda könsorterad Haslev, Yllyke, Toumi och valpas och på den svarta sidan kommer jag fortsätta med Massey, Miracle, Fexter Cap, Dean, Moonboy och könsorterad Time för att nämna några... Så har blivit mycket kosnack idag :) Har inte alla bedömningar i huvudet men lovar att redovisa bedömningarna bättre när jag fått in dom på min sida... Juvrena (hur f-n stavar man de?) börjar bli jämnare överlag tycker jag men ben och kropp finns en hel del kvar att justera på.


MIn älskade Doris som snart (förhoppningsvis) får sin 7e kalv! :)

 

Jag älskar hennes päls! På hösten/vintern blir hon mörk och ser nästan lite brutal ut, när våren och sommaren kommer ändras pälsen och hon blir alldeles ljus! Min lilla gumma :)


Av Hanna - 26 oktober 2012 21:38

Våfflor och mjölk hos mamma, de är livet de!! :-D

Av Hanna - 24 oktober 2012 22:44

Då är den här månades provmjölkning avklarad, alltid lika skönt! 123kor att prova blev det den här gången. Vet inte när de flöt på så bra som det gjorde denna provningen, endast 2kor kände för att skita i gropen annars har jag fått för mej att mina kor har någon slags tävling om vem som lyckas bajsa ner provkopparna mest! Men vi kan ju hoppas att den tävlingen nu är nerlagd :)


     

Alla hjälps vi åt ;)


Bästa kossan idag blev 739 (F.Bosgård) med sina 57kg och 933(F.Seby) med sina 55kg! :)


Har dessutom nu betat av den stora faktura högen som slängt onda blickar på mej i flera kvällar nu, blir sånt roligt kvällsjobb när timmarna inte riktigt vill räcka till... Men antar att de skulle bli mer liv och jag inte hade brytt mej om den alls!


Borde sovit för två timmar sen men bättre sent än aldrig!

Gonatt!

/H


Behöver jag säga att de är ett antal komagar som kraschat efter foderstationsincidenten igår! Inte kul :(

Av Hanna - 23 oktober 2012 21:45

Seeeet med krångelkvällar!! Valde därför att lyxa till med hamburgare till kvällsmat, inte världens nyttigaste men galet god :) Tyckte jag hade gjort mej förtjänt av de...


Ibland känns det som mina foderstationer kommer bli min död, är sjukt trött på dom! Har ingen aning om hur länge den urflippade foderstationen stått och matat ut kraftfoder idag, fick ösa ur 40kg ur krubban och av magarna att dömma så har en del fått i sej alldeles för mycket.... Ringde bums till SAC och håller nu tummarna att dom kommer och tittar på det denna veckan... Både jag och servicekillen trodde att de fanns nån form av säkerhetsbrytare för att förhindra den här typen av incidenter men den teorin är då överbevisad många gånger ikväll.


Kram Hanna

Av Hanna - 23 oktober 2012 18:00

Inte bra.... Frågan är hur länge de varit fri tillgång :-/

Av Hanna - 22 oktober 2012 20:46

Nu jäklar ska här updateras!! Har ju redan hunnit bli ny vecka och jag som inte har skrivit klart om förra veckan ens, så tokigt! :)


Som alltid så har de varit fullt upp med alla djur, vi har nu börjat stalla in dom små trollen för vintern. Alla småpluttar är nu inne och nu är endast några sinkor och dräktiga kvigor kvar ute och dom ska också få komma in nu. Är ju se blött och klenigt överallt nu, surt! Men hörde nåt om minusgrader och snö på radion ikväll, kan vi ha sån tur?


I torsdags va Olle från Växa ute och dräktigsundersökte och den här gången var de 100%igt! Alla flickor va dräktiga = LYCKA!!


Har lyckats klämma in några pass på gymmet, varit hos frisören och fått utväxten borttrollad och dessutom kapat av 10cm hår, varit på generationsskiftekväll som arrangerades av LRF Konsult, firat mamma, morbror och mormor och en massans annat :)


Avslutar med en liten bildkavalkad från dagarna här på gården

 

           


På återseende :)

Nu ska jag se världens underbaraste serie, Torka aldrig tårar utan handskar, omöjligt att inte bli berörd!!


Av Hanna - 21 oktober 2012 22:05

Gaaalet dåligt med inlägg här jag vet! Sorry, men har varit några väldigt hektiska dagar... Ska försöka klämma in en längre uppdatering imorgon..,

Ikväll har jag och mamma varit hos min morbror på lite kalas, för de råkar nämligen va så att mormor, morbror och mamma fyller år på samma dag!! Hur vanligt är de? :-)

Min älskade mormor fyller idag 94år!

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards