Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Fulle rulle!

Av Hanna - 30 januari 2013 20:12

Nu jäklar är jag på plats vid datorn, nu ska här bloggas!! :) Kommer säkert glömma skriva hälften av allt jag tänkt men katten...


Ännu en dag med full rulle! Gårdagen tillbringades stor del hos revisorn, dax för bokslut! Lämnade en bra bunt med papper och mer lär det väl bli. Undrar hur röda siffror 2012 kommer att bjuda på? Ett riktigt mardröms år lönsamhetsmässigt för oss mjölkbönder... Och jag tillhör väl ändå inte dom som ska klaga mest eftersom jag inte är nån arlaleverantör. Är riktigt tacksam att vårt mejeri klarat sej så bra genom alla prissänkningar! Hoppas på ett bättre 2013 även om det började med ytterligare en foderprishöjning!


Idag har jag bara ägnat mej åt djuren. Brorsan hade ledigt imorse så jag tog kalvarna, mjölket i gamla lagårn och undjuren, pappa och drängen mjölkade. Efter frukost och att drängen satts i arbete åkte jag och brorsan till kvighotellet för att möta upp våran veterinär. 1107 avhorning som liten hade inte blivit 100 och nu hade ett litet horn börjat växa in mot ena ögat. Hon fick lugnande och lokalbedövning innan veterinären stasade runt hornen för att strypa blodtillförseln. Sen var de bara för veterinären att såga bort dom små hornen och inget blod alls! Skönt! Ännu skönare att ha det ur världen och inte behöva oroa sej för henne mer. Som vanligt glömmer jag ta kort! Fick en liten halvkrasslig bild efteråt på en lullig madam...


 


Har hunnit flytta lite kor, haft en journalist och fotograf från GT på besök. Kossorna sken upp som solar när det var dax för fotografering i lagårn. Alltid spännande med nytt folk tyckte dom! En del vill inte va med på bild en del apar sej riktigt framför kamerna och försöker gärna få en smakbit om det går ;)


Kvällen har jag ägnat åt att ge kalvarna och pysslat om några halvkrassliga kor lite extra. Pumpade i vatten i två stycken och hoppas dom piggnar på sej lite. Den ena fick tvillingar i lördags, inga små heller. 70kg kalv totalt! Kossan ser ut som en liten äppelskrutt nu när magen försvann, dessutom svullna hon upp i ena foten idag så nu står hon på pencilin mot klövspaltsinflammation. Så hon lär bli lite extra bortskämd ett tag!!


Annars flyter det väl på. Korna fortsätter att mjölka på som bara den. Är så skönt när det bara stämmer. Våmmarna är jättefint fyllda, korna blanka och välmående och en nöjd Hanna på de! :) Hoppas det håller i sej även efter foderbytet till tredje skörd i nästa vecka. Den ser fin ut på pappret men tredje skörd är ju alltid tredje skörd. Fast 4e skörden funkar kanon i gamla lagårn så borde ju inte det här bli sämre!!


Imorgon blir det att fara ner till Jönköping över dagen. Mjölkföretagardagarna går av stapeln och jag tänkte åka dit en sväng. Hade inte tänkt åka först men mamma har övertalat mej och lovat att ta kalvarna om jag åker. Så vi får hoppas dom har nåt intressant att komma med, är ju alltid trevligt och tjöta lite skit med sina kollegor om inte annat!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 31 oktober 2014 11:23


Mkt nu och dåligt med besök här, sorry! Ska ta mej i kragen ikväll :) Just nu taggar jag upp inför 2a bodypump passet på 1,5år! Åååååh som jag saknat! Lär vagga fram som en anka i helgen :) haha ...

Av Hanna - 28 oktober 2014 21:41


Men nu är den snart över. Väntar på brorsan och hans tjej som är på väg hit med MAT! Åh vilken lyx, så himla skönt att slippa ställa sej vid spisen nu... känns i kroppen att det varit full fart sen kl4 imorse. Har sovit dåligt inatt, vaknat flera gån...

Av Hanna - 27 oktober 2014 20:49


Puh, då va denna månads provmjölkning avklarad. Skönt! Fick lilla mor till hjälp i gropen ikväll... inte ofta hon är med så därför känns de lite extra kul när hon är med :) Har trotsat det regniga regnet och gått en runda med hundarna, gick kan...

Av Hanna - 26 oktober 2014 20:43


Todiloo!!   Här har det varit lite tyst några dar :) har njutit av lite ledighet från gården och då även lite fritt härifrån. Hoppas ni haft en bra helg?? Det har jag :) en riktig superduper helg :)   I fredagskväll efter lagårn tog jag tåget...

Av Hanna - 23 oktober 2014 20:43


Go kväll!!   Begravningen igår gick bättre än väntat. Jobbigast som alltid, ett farväl framför kistan.... Väldigt vacker och fin begravning. Solisten sjöng heltheltlheeelt fantastiskt! Inte ett öga var torrt och jag hade rysningar ända ner till l...

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards